A Belügyminisztérium Márványaulájában került megrendezésre 2023. június 30-án a „VIZEK” projekt ünnepélyes zárórendezvénye. A fejlesztés keretében kialakított informatikai rendszer az alapja a vízjogi engedélyezési eljárásokkal kapcsolatos feladatokat támogató rendszer bevezetésének. Ez olyan ügyfélbarát megoldás, melynek segítségével a felhasználók ügyintézése leegyszerűsödik, felgyorsul, átláthatóbbá válik.

A projekt zárórendezvényén Kling Zoltán, a Belügyminisztérium vízügyi koordinációs főosztályának vezetője kiemelte: az eljárások akadálymentesítésével papírmentes ügyintézés valósul meg, ezért csökken az ahhoz szükséges idő, miközben a rendszer elektronikusan összehangolja a különféle hatósági nyilvántartásokat. A vízügyi-védelmi ügyek intézése hatékonyabbá válik az ügyfelek és a hatóságok szempontjából is – tette hozzá. A csaknem 7,7 milliárd forintos programot az Európai Szociális Alap és a hazai költségvetés finanszírozta, elsődleges célja a vízjogi engedélyezési eljárás, az azzal kapcsolatos vízgazdálkodási, fenntartói, hatósági, adózási és kutatási-statisztikai feladatok támogatása.

 A Vízhasználat Információs, Ellenőrzési és Integrált hatósági feladatokat ellátó Keretrendszer (VIZEK) kialakítása elnevezésű projekt átfogó céljaként fogalmazódott meg, hogy az új informatikai rendszer pontos információt szolgáltasson a vízügyi igazgatási szervek, vízügyi hatóságok, döntéshozók és a statisztikai szervek felé a tényleges vízhasználattal (különös tekintettel a mezőgazdaságra), annak technikai jellemzőivel, térbeliségével és időbeli lefolyásával kapcsolatban. A fejlesztés eredményei közül kiemelendő, hogy a vízjogi engedélyezési eljárás gyorsítása és egyszerűsítése révén csökkennek a mezőgazdasági vízhasználók és hatóságok adminisztratív terhei. Mindemellett lehetőség nyílt arra, hogy az állampolgárok egy innovatív, szolgáltató szemléletű, felhasználóbarát, a katasztrófavédelmi hatósági eljárások elektronizálását támogató, komplex informatikai alkalmazás segítségével elérhessék a vízigényekre vonatkozó előzetes információkat. A projekt támogatja a vízjogi engedélyezéssel kapcsolatos adminisztratív feladatok elektronikus megvalósítását, mely az engedélyek nyilvántartásán túl az engedélykérelmek beadásának, valamint az engedélyek kiadásának online lehetőségét is biztosítja. A fejlesztésnek köszönhetően megvalósult az a digitális nyilvántartás, amely a vízi létesítményekkel, vízi munkákkal és vízhasználattal összefüggő jogokat, kötelezettségeket tartalmazza. Létrejött továbbá egy Ügyfélportál, amely támogatást nyújt új ügyek és eljárási cselekmények indításában és nyomon követésében.

A fejlesztés hívta életre a bírság-nyilvántartási és folyamatszervezési rendszert, amely képes a hatósági ellenőrzések és szemlék során kiszabott bírságokhoz kapcsolódó feladatok nyomon követésére és végrehajtására. Az Ügyfélkapuhoz való csatlakozással lehetőség nyílt a vízkészletjárulék bevallásokat rögzítő szoftver bevezetésére, amely az elektronikus eljárás, a jogszabályi változások és a meghatározott járulékokkal kapcsolatos feladatok teljes folyamatát végigkíséri. A VIZEK keretrendszer és a projekt tervezési szakaszában rendelkezésre álló elektronikus központi szolgáltatások összekapcsolásával valósult meg továbbá az egyes nyilvántartásokkal és központi szolgáltatásokkal való integráció. A „VIZEK” segítségével az ügyfelek előminősítéseket, fizetéseket kezdeményezhetnek, illetve végezhetnek el, miközben elektronikusan végigkövethetik az ügyintézéseket; a rendszer az Ügyfélkapuval is kompatibilis.

A rendezvényen szó esett a VIZEK projekt eredményeinek azon lényeges eleméről, miszerint megvalósult az elektronikus ügyintézési folyamatok bővítése, akárcsak a katasztrófavédelemhez tartozó valamennyi hatósági és szakhatósági feladaté (tűzvédelem, piacfelügyelet, veszélyes üzemek, veszélyesáru-szállítás, kritikus infrastruktúravédelem, nukleárisbaleset-elhárítás, polgári védelem).

Király Zita tűzoltó alezredes, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főosztályvezetője azokat a munkafolyamatokat részletezte, amelyekkel átalakították, korszerűsítették a hatóság feladatait.

Becsákné Tornay Enikő, az AKI Agrárközgazdasági Intézet Nonprofit Kft. osztályvezetője előadásában felidézte, hogy az utóbbi évek aszályai mekkora károkat okoztak a mezőgazdaságnak, melyek enyhítésére az állam több mint 49 milliárd forintot fizetett ki a gazdálkodóknak.

A szárazság hatásainak ellensúlyozása miatt lényeges átgondolni az öntözés rendszerét, ám ennek vannak szabályozási korlátai – hívta fel a figyelmet a szakember, és kijelentette: minden érintettet arra ösztönöz, hogy a rendelkezésre álló modern módszerekkel méresse fel az öntözési lehetőségeit.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00023 projekt konzorciumi formában, a Belügyminisztérium, az Agrárminisztérium, a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, a Lechner Tudásközpont Nonprofit Kft., a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség részvételével, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból valósult meg.