A sikeresen lezárt „Kormányzati hitelesítés szolgáltatás” című projekt ünnepélyes és sajtónyilvános záró rendezvényére 2023. 06. 21-én, az óbudai Aquincum Hotelben került sor. A Széchenyi 2020 program keretében megvalósult fejlesztés eredménye a biztonságos elektronikus azonosítási és hitelesítési szolgáltatások továbbfejlesztése és kiterjesztése, amely lehetővé teszi a határon átnyúló ügyintézést is.

A fejlesztéssel mindannyian csak nyerhetünk – például időt, hiszen hivatali ügyeinket már digitálisan is intézhetjük, akár otthonunk kényelméből vagy külföldről is. Mint azt Teller Gábor, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (továbbiakban: NISZ Zrt.) projektmenedzsment igazgatója elmondta: az ügyfelek által közvetlenül használt elektronikus szolgáltatások fejlesztése, kiterjesztése a projekt egyik fő célja, emellett a kormányzati intézmények által nyújtott szolgáltatások köre is szélesedik az online térben.

A biztonságos elektronikus azonosítási és hitelesítési szolgáltatások fejlesztése elősegíti az e-ügyintézés minél szélesebb körben való elterjedését. A lakosság, illetve a vállalkozások és az államigazgatás által használt korszerű e-ügyintézési szolgáltatások két alappillére a biztonságos azonosítás, valamint a hiteles elektronikus jognyilatkozat készítésének lehetősége. A kormányzati hitelesítésszolgáltatás azonban korábban nem nyújtott megoldást a nem természetes személyek nevében történő elektronikus azonosítás vagy dokumentumhitelesítés kapcsán, illetve a szolgáltatás élesítését követően további igények, elvárások merültek fel (hitelesítési célú elektronikus aláírás, azonosítási vagy titkosítási cél). A fejlesztésnek köszönhetően a NISZ Zrt. által működtetett hitelesítésszolgáltatás jelenleg kb. havi 400 db elektronikus aláírási célú vagy azonosítási célú tanúsítvány kiállítására képes.

Kiss-Prantner Krisztina, a NISZ Zrt. projektmenedzsere azt emelte ki, hogy a kormányzati hitelesítési szolgáltatás vonatkozásában megtörtént az átállás a jelenleg legmodernebbnek számító nyilvános kulcsú titkosítást alkalmazó tanúsítványokra. Ezzel a kormányzati hitelesítésszolgáltatás illeszkedik a nemzetközi ajánlásokhoz és a jövőben is garantálja a biztonságos elektronikus kommunikációt.

Varga József Zoltán, az IdomSoft Zrt. termék divízióvezetője azt ismertette, hogy létrejött a magyar eIDAS csomópont is, amely úgy teszi lehetővé a határon átnyúló ügyintézést, hogy a magánszemélyek saját nemzeti azonosító eszközeiket használják a más uniós országokban online elérhető elektronikus közszolgáltatásokhoz való hozzáférés esetében.

A Központi Azonosítási Ügynök új szolgáltatása az európai uniós tagállamok azonosítási rendszereivel történő integráció, mely a magyar azonosítási (eIDAS) csomópont közbeiktatásával valósul meg. A magyar eIDAS csomópont kialakításának célja tehát az, hogy biztosítsa az európai uniós azonosítási rendszerek közötti átjárhatóságot, valamint a tagállami azonosító eszközök kölcsönös elfogadhatóságát.

Szintén a projekt részeként valósult meg a Rendelkezési Nyilvántartás szolgáltatás továbbfejlesztése, így mostantól a cégek, egyéni vállalkozók és egyéb szervezetek nevében eljáró természetes személyek képviseleti jogosultsága elektronikusan ellenőrizhető. Erről, valamint a szakrendszerekben történő jogosultságkezelés fontosságáról Pándi Boglárka, a NISZ Zrt. Szolgáltatás-Fejlesztési és termékmenedzsment igazgatója adott elő.

A rendezvény zárásaként Nagy Benjámin PKI* koordinátor beszélt arról, hogy az e-aláírásnak nemcsak műszaki, hanem jogi érvényessége is van a szervezetek, illetve adatrendszerek közötti fizikai adatcsere esetében. (*A PKI olyan rendszer, melynek feladata a digitális aláíráshoz szükséges nyilvános kulcsok létrehozása, kibocsátása, publikálása, menedzselése és visszavonása. – a szerk.)

A NISZ Zrt. mint kijelölt kormányzati hitelesítésszolgáltató (röviden GovCA) azért felel, hogy teljesüljön az általa nyújtott minősített szolgáltatásoknál az alábbi három alapelv: hitelesség, sértetlenség, letagadhatatlanság.

KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2015-00004 projekt konzorciumi formában, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség, az IdomSoft Zrt., illetve a KOPINT-DATORG Informatikai és Vagyonkezelő Kft. részvételével, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból valósult meg.