A SZEÜSZ projektnek köszönhetően még több és a korábbinál könnyebben, rugalmasabban használható e-közigazgatási szolgáltatás áll az állampolgárok és a vállalkozások rendelkezésére.

Sokunk rémálma a hivatali ügyintézés: távoli szabad időpontok, végeláthatatlan sorok, nehézkes folyamatok, és a végén mindig hiányzik valami, ami miatt még egyszer vissza kell mennünk. Azonban mindez már a múlté. A digitalizáció kihívásaira válaszul a kormány korszerű és egységes online ügyintézési környezetet hozott létre az állampolgárok, a vállalkozások és az ügyintézők számára. Az úgynevezett szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásoknak (SZEÜSZ) köszönhetően számos közigazgatási  ügyet pillanatok alatt elintézhetünk otthon a kanapén ülve, utazás közben vagy éppen a munkahelyi kávészünetben.

Mindez nem teljesen új, hiszen számos e-közigazgatási szolgáltatás korábban is a rendelkezésünkre állt. A 2021. december végén lezárult, „Szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások (SZEÜSZ) továbbfejlesztése, bővítése, bevezetése” elnevezésű projekt keretében azonban továbbfejlesztették a már meglévő szolgáltatásokat, bevezettek újakat, és még rugalmasabbá tették a rendszer használatát.

A SZEÜSZ-rendszer egyes elemeivel az ügyintézés során közvetlenül is találkozunk, sok azonban a háttérben észrevétlenül működik. Az e-ügyintézési szolgáltatások építőkockákként biztosítják a szervezetek számára, hogy gyorsan és költséghatékonyan alakítsák ki elektronikus közszolgáltatásaikat, hiszen ezeket az elemeket már nem kell nekik kifejleszteniük, hanem elegendő beilleszteniük őket saját elektronikus folyamataikba.

Mit jelent ez számunkra a gyakorlatban? Milyen továbbfejlesztett szolgáltatásokat vehetünk igénybe (a teljesség igénye nélkül)?

Rendelkezési nyilvántartás

Még ha szeretnénk is ügyeinket személyesen intézni, elkerülhetetlen, hogy időről időre felmerüljenek olyan személyes akadályok, mint munkahelyi elfoglaltság, betegség vagy egy váratlan esemény. Az ilyen esetekben alkalmazott papíralapú meghatalmazások helyett azonban már elektronikusan is, mindössze pár perc alatt engedélyt adhatunk bárkinek többek között arra, hogy átvegye helyettünk az elkészült hivatalos okmányunkat, vagy eljárjon helyettünk a kormányablakban az ügyintézés során. Ezt a rendelkezési nyilvántartás szolgáltatás teszi lehetővé. Nincs más dolgunk, mint a rendelkezes.gov.hu oldalon azonosítás után kiválasztani a kívánt ügyet, megadni a meghatalmazott személy adatait és a rendelkezés érvényességének időkorlátait, a meghatalmazottnak pedig a dokumentumot még kinyomtatnia sem kell, hiszen a hivatal azonnal hozzáfér elektronikusan. Ugyanezt megtehetik a cégvezetők is: a vállalkozásuk ügyeinek intézéséhez adhatnak elektronikus meghatalmazást például a könyvelőnek, vagy az ügyintézéssel megbízott bármely munkatársnak.

De nem csak ebben segít a rendelkezési nyilvántartás. Az értesítési szolgáltatás egy számlakivonathoz hasonlóan összegezve tartalmazza az e-ügyintézési eseményeinket, így néhány kattintással mindent átláthatunk.

És ez még nem minden! A rendelkezési nyilvántartás révén azt is megadhatjuk, hogy a különböző hivatalok milyen csatornán keresztül kommunikáljanak velünk (papíralapon, postai úton vagy elektronikusan). Így már nem fordulhat elő, hogy egy fontos hivatalos levél a szentgotthárdi állandó lakcímünkre érkezik, miközben nekünk az ideiglenes tartózkodási helyünkön, Debrecenben lenne rá szükségünk.

Részleges kódú telefonos azonosítás

Bármennyire elterjedtek az online szolgáltatások, még mindig sokan vannak, akik szívesebben intézik az ügyeiket telefonon. Az ő dolgukat könnyíti meg a részleges kódú telefonos azonosítás (https://rkta.gov.hu/ugyfel), amely egy 8 számjegyű telefonos azonosító és egy 6 számjegyű jelszó segítségével működik. 

Elektronikus fizetési és elszámolási rendszer

Bizonyos közigazgatási ügyek esetében eljárási díjat, illetéket kell fizetnünk. Ezt is intézhetjük azonban sorban állás nélkül. Az elektronikus fizetési és elszámolási rendszer révén – amely az ügyet intéző állampolgár számára észrevétlenül, a háttérből támogatja a fizetést és az elszámolást – már az illetéket is fizethetjük online, bankkártyával. A rendszeren keresztül bonyolított tranzakciók és az igénybe vevő szervezetek száma 2012 óta folyamatosan nő, ezért is volt szükség arra, hogy továbbfejlesszék.

 

A fenti néhány példa jól mutatja, hogy a SZEÜSZ projekt keretében fejlesztett és továbbfejlesztett szolgáltatások, rendszerek támogatják és megkönnyítik az elektronikus ügyintézést, időt és energiát takarítva meg az állampolgároknak és az ügyintézőknek egyaránt.

 

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00027 projekt konzorciumi formában, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból (Európai Szociális Alap) valósult meg.