„A szolgáltató kormányhivatali és közigazgatási modell bevezetése” projekt egymással kölcsönhatásban álló és egységes keretet alkotó fejlesztési tevékenységeinek köszönhetően létrejött a professzionálisan, költséghatékonyan és szervezetten működő szolgáltató állam.
A Pest Vármegyei Kormányhivatal, a Miniszterelnökség, a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kormányhivatal, a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség konzorciumi együttműködésében megvalósult projekt fejlesztéseinek mindegyike a kormányhivatalok szervezeti működési hatékonyságának növelésén keresztül szolgálja az állampolgárok és vállalkozások bürokratikus terheinek csökkentését. A kiemelt fejlesztés a jogszabályi környezet, valamint a belső munkaszervezési folyamatok felülvizsgálatára, egyszerűsítésére és optimalizálására helyezte a hangsúlyt, kiemelten fókuszálva a vállalkozások adminisztratív terheire.
A 2,455 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült fejlesztés stratégiai célkitűzésének megvalósítása érdekében négy projektelem végrehajtása történt meg: 1.) a központi hivatalok felülvizsgálata, 2.) a kormányhivatali labortevékenység fejlesztése, 3.) az állami és önkormányzati közfeladat-kataszter továbbfejlesztése, valamint 4.) a Szolgáltató Kormányhivatali Modell bevezetése és vállalkozói bürokráciacsökkentés.
-
Megvalósult a központi hivatalok és a költségvetési szervként működő minisztériumi háttérintézmények feladatainak, szervezetének és működésének felülvizsgálata, melynek eredményeként egyszerűbb és áttekinthetőbb államigazgatási szervezetrendszer került kialakításra. A felülvizsgálatot követő szervezeti átalakítások nyomán, a hatósági feladatok ellátása közelebb került az állampolgárokhoz oly módon, hogy a bürokratikus és adminisztratív terhek is csökkentek.
A járási (fővárosi kerületi) hivatalok hatásköreinek megerősítésével hatékonyabb államigazgatási szervezeti működés jött létre és megvalósult az egységesen magas színvonalú, az állampolgárokhoz minél közelebbi területi szinten történő ügyintézés.
A központi hivatalok felülvizsgálata projektelem eredményei közé tartozik 1 db jogszabály-módosító csomag kidolgozása, 1266 db hatáskör racionalizálással kapcsolatos intézkedés megalkotása, 1 db hatástanulmány elkészítése, és 44 szerv megszüntetése.
-
A kormányhivatali labortevékenység fejlesztése keretében megvalósult a munkafolyamatok és a kapacitások felülvizsgálata valamint az egységesebb és hatékonyabb működést biztosító intézkedések kidolgozása, továbbá részben megújult, illetve korszerűsítésre került a feladatellátást támogató eszközpark.
A fejlesztés által elérendő célok között szerepelt, hogy az ügyfelek számára a laboratóriumi szolgáltatás minősége növekedjen, költsége mérséklődjön, elérése egyszerűsödjön.
A fejlesztés számszerűsíthető eredményei között említendő 1 db laborfejlesztési koncepció, 1 db fejlesztési elemzés és 115 db laboreszköz beszerzése 38 eszköztípusból. A projektelem megvalósítása révén 2020. szeptember 30-ig javult, illetve megszűnt az adathiány, 65 elemben meghatározott vizsgálati spektrum az eszközbeszerzést követően megduplázódott és 18 db ingyenes használati megállapodás került megkötésre.
-
Az állami és önkormányzati közfeladat-kataszter továbbfejlesztése, egyszerű célok megvalósítását tűzte ki. Az állami és önkormányzati feladatok rendszerének áttekinthető megjelenítését, a feladatellátással kapcsolatos ismeretekhez való hozzáférés javítását, valamint azok bővítését, továbbá az egyes jogszabály-előkészítési és stratégiai tervezési feladatok megkönnyítését illetve gyorsítását.
A közigazgatásban dolgozók és az ügyfelek számára is nyilvános, naprakész és hiteles katalógus, és az államigazgatást feladat- és hatáskör alapján rendszerezi. A fejlesztés összefüggéseiben, rendszerszinten képes felvázolni a rendelkezésre álló adatokat, hozzájárulva ezzel a belső folyamatok hosszú távú tervezéséhez, valamint a közigazgatás döntéstámogatási folyamatainak javításához. A több mint 16.000 intézkedést tartalmazó adatbázis 2019. január 1. óta elérhető a Pest Vármegyei Kormányhivatal honlapján, továbbá közvetlenül a https://kfk.pest.gov.hu/kozfeladat linken keresztül.
-
Országos szinten bevezetésre került a Szolgáltató Kormányhivatali Modell, amelynek célja a szervezeti struktúra reformja. Ez komplex belső folyamat- és szervezetfejlesztések útján valósult meg, melyek lehetővé tették a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok szolgáltató szemléletének fejlesztését, valamint a közigazgatási bürokrácia- és adminisztratív tehercsökkentését az állampolgárok, vállalkozások, önkormányzatok és más érintett szereplők számára.
A Szolgáltató Kormányhivatali Modell a számok tükrében 20-20 db szolgáltató stratégiát és cselekvési tervet jelent, melyek a kormányhivatalok ügyfélkörében végzett elvárás és elégedettségmérés valamint a szervezeti kultúra és szolgáltatói attitűd vizsgálat nyomán kerültek megalkotásra.
A vállalkozói bürokráciacsökkentés a Szolgáltató Kormányhivatali Modell bevezetésének részeként került megvalósításra. A projektelem célja az volt, hogy felmérje a vállalkozásoknak azokat a nem hatósági eljárási szabályokon alapuló bürokratikus terheit, melyek a vállalkozások szempontjából jelentősek és versenyképességet befolyásoló hatásuk lehet. Ezek közül kiemelt figyelmet kapott a felülvizsgálat során a dokumentáció, nyilvántartási, jelentési, adatszolgáltatási, beszámolási kötelezettségek vizsgálata, amelyek valamilyen anyagi jogi szabályon alapulnak.
A projektelem eredményei között említendő a 22 helyszínen lebonyolított országos konferenciasorozat, 1 db összefoglaló tanulmány, a Nemzeti Energetikus Hálózat működését támogató energetikai adatokat nyilvántartó és lekérdezési rendszer (ENYIL) létrehozása, 4823 kérdőív és 332 interjú készítése vállalkozásokkal kapcsolatban, 1 db jogszabály-módosító javaslatcsomag előkészítése, 163 db „jó gyakorlat” összegyűjtése, 1 db előterjesztés, mely 20 törvényt, 24 kormányrendeletet, 38 miniszteri rendeletet tartalmazott.
A törvényi szintű módosításokat „Az ügyfelek számára adminisztratív terheket tartalmazó egyes törvények módosításáról” szóló 2020. évi CLXIV. törvény keretein belül fogadta el az Országgyűlés 2020. december 22. napjával. A kormányrendeleti szintű módosítások pedig az ügyfelek számára adminisztratív terheket tartalmazó egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 668/2020. (XII. 28.) Korm. rendeletben kerültek kihirdetésre.
A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00041 projekt a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból jött létre.