Bárki számára elérhető és kereshető az a közhiteles adatbázis, amely tartalmazza az agrár- és élelmiszerlánc szereplők adatait. A rendszer képes figyelni, kiszűrni a felmerülő kockázatokat, és segít az aktuális problémák gyorsabb és hatékonyabb kezelésében.

Az Intelligens Élelmiszerlánc-biztonsági Elemző Rendszer (INTEL) létrehozása fontos lépés volt a hazai élelmiszerlánc-felügyelet terén. Mindenki számára elérhető és használható adatbázis jött létre, amely az agrárigazgatás, vadgazdálkodás, halgazdálkodás és erdőgazdálkodás összes szereplőjét tartalmazza. A fejlesztés a NÉBIH meglévő információi közötti kapcsolatrendszer kialakításán, illetve a meglévő hálózatok optimalizálásán és korszerűsítésén alapul. Az eredmény egy átfogó program, ami az intelligens adatelemzés révén javítja az ellenőrzési és vizsgálati adatok minőségét, és növeli a NÉBIH kockázatelemzési rendszereinek hatékonyságát.

 

 

A rendszerbe az élesítés óta feltöltésre került többek között 1,1 millió agrár- és élelmiszerlánc szereplő, 400 ezer létesítmény, 100 ezer állattartó hely szállítási adata, évi 20 ezer ellenőrzés, illetve 400 ezer hatósági minta eredménye. Az INTEL-ben fellelhető számos információ nemcsak a nyomon követhetőséget és lekérdezhetőséget biztosítja, hanem egyúttal felügyeleti szerepet is betölt, mivel a beérkező információkból kiszűrhetők a jogsértések és azok a szereplők is, akik rossz hatással vannak az élelmiszerláncba kerülő termékekre. Emellett a rendszer kifejezetten támogatja a kockázatelemzésen alapuló ellenőrzéseket, így gyakrabban kerül sor a valamilyen szempontból kockázatot hordozó vállalkozók vizsgálatára.

 

Az állategészségügyi törzsadatok kezelésében is előrelépést hozott az INTEL, ugyanis az új fejlesztéssel egy-egy járvány esetén is gyorsabban léphet fel a NÉBIH. Egységes és központosított rendszerbe került többek között a sertések nyomon követése, az állategészségügyi laborminták tárolása és a kártalanítási folyamatok támogatása, ezáltal a járványmenedzsment (például az afrikai sertéspestis esetén) hatékonyabbá és gördülékenyebbé vált.

 

 

A projekt során kiépült egységes adatmodell és információmenedzsment által az ügyféloldali folyamatok is egyszerűsödtek. Az újraszervezés és elektronizálás révén csökkent az ügyintézési idő, akárcsak az élelmiszerlánc-szereplők adminisztratív terhei is, emellett több központosított elektronikus ügyintézési szolgáltatáshoz is kapcsolódott a NÉBIH. A szisztematikusan tervezett és kiépített IT architektúra a későbbiekben elemenként tovább bővíthető lesz, és újabb élelmiszerbiztonsági szakterületekre is kiterjeszthetővé válik.

 

 

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00016 projekt konzorciumi formában a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból jött létre.