Az Európai Unió tárfinanszírozásával megvalósult fejlesztés célja az állampolgárok és a közigazgatási intézményrendszer számára nyújtott szolgáltatások egyszerűsítése, elektronizálása és országos kiterjesztése volt.

A levéltárakat elsősorban kulturális tevékenységükről ismerik, és – a többi közgyűjteményhez hasonlóan – a Magyar Nemzeti Levéltár is hagyományosan ezen a téren aktív. A levéltárak másik feladata a kapcsolódás a közigazgatás rendszeréhez. Nem csak tudományos kutatók fordulnak a levéltárhoz, hogy középkori oklevelekben kutassanak, hanem állampolgároknak is adnak ki különféle igazolásokat.  A Magyar Nemzeti Levéltárhoz tízezres nagyságrendű megkeresés érkezik évente. A leggyakoribb a társadalombiztosítási ellátásra jogosultságot alátámasztó iratok igénylése, például a nyugdíjmegállapítással összefüggően, de építési ügyekkel, kisajátítással, szolgalmi joggal, hagyatékokkal kapcsolatos ügyekkel is fordulnak hozzájuk.

 

 

A más nyilvántartásban nem fellelhető, nem reprodukálható iratok az egyetlen lehetőséget jelentik az ügyfeleknek és a hivatalos szerveknek, hogy az ügyük elintézéséhez szükséges igazolásokat hitelt érdemlő módon tudják bemutatni. A levéltár által őrzött dokumentumok – sok esetben egyedüli lehetőségként – jogbiztosító feladatot látnak el, számos közigazgatási eljárásban felhasználhatók.

2020. áprilistól az állampolgárok elektronikus úton fordulhatnak a levéltárhoz a személyre szabott ügyintézési felületen (https://szuf.magyarorszag.hu) vagy a megújult elektronikus levéltári portálon (https://www.eleveltar.hu) keresztül. Lehetővé válik az is, hogy a kormányablakokban indított állampolgári megkereséseket elektronikus úton szolgálja ki a levéltár. Mindez jelentősen meggyorsítja az ügyintézést, és csökkenti az állampolgárok adminisztrációval töltött idejét.

 

A projekt a Széchenyi 2020 program keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Célja az állampolgárok és a közigazgatási intézményrendszer számára nyújtott szolgáltatások egyszerűsítése, elektronizálása és országos kiterjesztése volt. A Magyar Nemzeti Levéltár a projekt keretében olyan elektronikus szolgáltatáscsomagot alakított ki, amelynek a segítségével a hivatali ügyek intézéséhez szükséges igazoló iratokat egyszerű, gyors és hatékony módon tudja biztosítani az állampolgárok, a közigazgatási szervek részére.

 

 

A Magyar Nemzeti Levéltárnak húsz tagintézménye van az országban, nyolcvanhárom telephelyen működik. Ez a digitális rendszer lehetővé teszi, hogy átlássuk, mely irat hol lelhető fel, és gyorsan rendelkezésre bocsássuk.

 

 

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00011 projekt konzorciumi formában a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból jött létre.