Sajtónyilvános eseménnyel, ünnepélyes keretek között zárult 2022. szeptember 28-án „Az önkormányzati ASP rendszer továbbfejlesztése és országos kiterjesztése (ASP 2.0)” elnevezésű kiemelt projekt, melyet a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség által vezetett konzorcium valósított meg európai uniós támogatással.

A belvárosi helyszínen, az impozáns Wekerle teremben tartott zárórendezvényen Csampa Zsolt, nyilvántartások vezetéséért felelős helyettes államtitkár (Belügyminisztérium) és Zsolnai Gabriella, hálózatirányításért felelős elnökhelyettes asszony (Magyar Államkincstár) mutatta be a projekt megvalósulását és annak eredményeit. Mindkét előadás kitért arra az áldozatos munkára is, melynek köszönhetően sikerrel zárulhatott – sok munkaóra után – az ASP 2.0.

Mint ahogyan azt Csampa Zsolt hangsúlyozta: abban, hogy „a kockásfüzettől eljutottunk az ASP-ig” fokozott szerepe volt a folyamatos kommunikációnak és egyeztetéseknek. A helyettes államtitkár arról is beszélt, hogy az önkormányzati ASP rendszer bevezetése európai szinten is kiemelkedő eredmény a közigazgatás helyi szintjének digitalizálásban. Ez kitűnik abból is, hogy az Európai Közigazgatási Intézet „Jó gyakorlat” tanúsítvánnyal ismerte el 2021-ben a projektet. Csampa Zsolt arra is kitért, hogy a mintegy 3500 önkormányzatnál bevezetett rendszer jelentős megtakarítással jár a települések oldalán; a nagyobb önkormányzatok akár száz millió forintot is spórolhatnak a csatlakozással.

Az önkormányzati ASP rendszer lényege ugyanis, hogy az ún. alkalmazás szolgáltatás (Application Service Provider) technológia segítségével az állam térítésmentesen biztosítja a feladatellátás egyes elemeinek informatikai támogatását az önkormányzatok számára - egy komplex alkalmazáscsomag rendelkezésre bocsátásával. A csomag, integrált szakrendszerei révén országosan egységes, korszerű elektronikus ügyintézési lehetőséget nyújt az önkormányzatok dolgozóinak, illetve az E-önkormányzat portálon (https://e-onkormanyzat.gov.hu) keresztül az állampolgárok és vállalkozások számára is. Ezen a felületen az ország bármely pontjáról, bármikor, kényelmesen, online intézhető több mint 150 különféle ügy: az ipari és kereskedelmi jellegűtől a birtokvédelmi és hagyatéki ügyeken át a szociális támogatásig, illetve az úgynevezett e-Papír szolgáltatás (epapir.gov.hu) segítségével szinte bármilyen ügyben benyújtható kérelem. Az ügyindítás mellett 2020 első negyedévétől hozzáférhető az online fizetési rendszer is, melyen keresztül adók, díjak valamint számlák kiegyenlítésére is van lehetőség. A fentiek alapján egyértelműen kirajzolódik, hogy az ASP 2.0 fejlesztései révén a papír alapú adminisztráció helyét átveheti az elektronikus ügykezelés, a személyes ügyintézését pedig az online.

A zárórendezvényen Zsolnai Gabriella, a Magyar Államkincstár hálózatirányításért felelős elnökhelyettese szintén felszólalt és saját élményeivel kezdte előadását. Ahogyan ő maga fogalmazott: élete „teljesen összeforrt az ASP-vel”. Visszautalva az előzményekre is, elmondta, hogy „most olyan dolog született meg, amire méltán büszkék lehetünk (…), ez a jövő útja”. Előretekintve hangsúlyozta: a megkezdett munkát folytatni kell!

„Az önkormányzati ASP rendszer továbbfejlesztése és országos kiterjesztése (ASP 2.0)” projektet a Széchenyi 2020 program keretében valósította meg a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) mint projektvezető, a Belügyminisztérium, mint a projekt szponzora, továbbá a szakmai-műszaki feladatok ellátóiként: a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.), az Idomsoft Zrt. a Magyar Államkincstár, a Kincsinfo Nonprofit Kft., a Kopint-Datorg Kft. (KDIV). A megítélt támogatás összege 18.429.046.011 Forint, amelyet az Európai Szociális Alap finanszíroz a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Program keretében.