Konferenciával és előadássorozattal zárta szeptember 29-én az Oktatási Hivatal az „Oktatási Nyilvántartás továbbfejlesztése” elnevezésű projektet. A megvalósult fejlesztések kényelmes és korszerű ügyintézési módot kínálnak, jelentősen csökkentik több százezer állampolgár adminisztrációs terheit, és javítják az oktatási szakrendszerek működési hatékonyságát. Számos ügyet egyszerűbben, gyorsabban, idő- és költségkímélő módon intézhet az Ügyfélkapu-hozzáféréssel rendelkező ügyfél.
Az esős időjárás ellenére szép számban érkeztek a meghívottak az óbudai Aquincum Hotel elegáns konferenciatermében tartott sajtónyilvános rendezvényre. Az ünnepélyes programsorozatot Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal (továbbiakban: OH) elnöke nyitotta meg, aki elmondta, hogy a digitalizáció térnyerése, az információs társadalom kiépülése elengedhetetlenné teszi az elektronikus közigazgatás folyamatos fejlesztését. Az OH részéről is erről szólt az elmúlt két esztendő, amely során több meghatározó fejlesztést hajtottak végre uniós forrásból.
Miltényi Gábor szakmai vezetőként a projekt legfontosabb ismérveit foglalta össze a népes hallgatóság előtt. A 2020. november 1. és 2022. szeptember 30. között megvalósult fejlesztés számos eredménye között említhető, hogy a szülők elektronikusan nyújthatják be gyermekeikkel kapcsolatos kérelmeiket a tankötelezettség megkezdésének halasztásáról, az egyéni munkarend szerinti tanulás engedélyezéséről; illetve az óvoda- vagy tankötelezettség külföldi teljesítésével kapcsolatos bejelentéseiket is megtehetik immár online. Ezentúl már a középiskolai központi írásbeli vizsgára, valamint a hat- és a nyolcévfolyamos gimnáziumok esetében a középfokú felvételire is lehet digitálisan jelentkezni. A tanulói jogviszonnyal nem rendelkezők a hagyományos jelentkezési formák helyett ugyancsak választhatják az elektronikus jelentkezést az érettségi vizsgára. Szintén ennek a fejlesztésnek köszönhetően, már egyes oktatásszakmai eljárások is online módon intézhetők: ilyen a tankönyvvé nyilvánítással és a pedagógus-továbbképzések engedélyezésével kapcsolatos kérelmek, bejelentések benyújtása. A projekt keretében továbbfejlesztették az OH irat- és dokumentumkezelési, valamint pénzügyi rendszerét. Az új működési modell szakszerű alkalmazására workshopok segítségével készítették fel az OH munkatársait. Mindez pedig csak a kezdet. A fejlesztés szervezeti szempontból is megmutatkozó előnyeiről Dr. Zsíros Ágnes, az e-Gov Tanácsadó Kft. képviseletében beszélt, aki Mark Twain azon gondolatát idézte, miszerint „A továbbjutás titka az indulás.” A projekt keretében megkezdett szervezetfejlesztési tevékenység megalapozza az eredményes szemléletváltást, és erősíti az OH hatékony, ügyfélközpontú működését.
A szünetet követően Dr. Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára köszöntötte a résztvevőket, majd őt követően Sütöri Gyöngyi, a hivatal Oktatási Nyilvántartási Központjának főosztályvezetője az Oktatási Mérföldkövek szolgáltatást mutatta be. Ennek segítségével ügyintézői közreműködés nélkül bárki elektronikusan hozzáférhet az oktatási nyilvántartásokban kezelt legfontosabb adataihoz, oktatási azonosítójáról és diákigazolványairól igazolást állíthat elő. Dávidné Berka Emese, a Magyar Állami Ösztöndíj főosztályának vezetője az ösztöndíjak kapcsán az elektronikus kérelembenyújtás és az online egyenlegközlés kialakításának lehetőségeiről ejtett szót, vagyis arról, hogy a magyar állami ösztöndíjas képzésben tanuló, illetve végzett felsőoktatási hallgatók az ösztöndíjas kötelezettségükkel kapcsolatos ügyeiket ezentúl online intézhetik. Az utolsó előadást Juhász Judit tartotta, aki a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség Minőségbiztosítási Főosztályának vezetőjeként beszélt a KIFÜ, mint konzorciumi partner szerepéről a projektben.
A számos, érdekfeszítő és információban gazdag előadás után a résztvevőknek lehetősége nyílt kérdéseket intézni az előadókhoz. A program hivatalos részének zárásaként Miltényi Gábor köszönte meg a hallgatóságnak, hogy jelenlétükkel megtisztelték a zárókonferenciát.
A projekt keretében létrejött új ügyintézési módok használatában az OH Youtube-csatornáján elérhető animációs kisfilmek nyújtanak segítséget, amelyeket a zárórendezvény szüneteiben és az előadások között is megtekinthettek az esemény résztvevői.
Az Oktatási Hivatal és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség alkotta konzorcium 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból valósította meg a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2020-00059 azonosító számú projekt keretében, hogy számos oktatási ügyet egyszerűbben, gyorsabban, idő- és költségkímélő módon intézhetnek Magyarország polgárai.