Nem csak az új, de a meglévő vízügyi hatósági ügyviteli folyamatok újraszervezése is megvalósul, és elektronikussá válik a kapcsolódó ügykezelés a kiemelt fejlesztésnek köszönhetően.

Egy ország gazdasági életének meghatározó eleme a rendelkezésre álló vízkészlet minősége és mennyisége, amely a lakosság mindennapjaira is jelentős befolyással bír. Hazánk vízkészletének pontos nyilvántartása és a vízfogyasztás folyamatos nyomon követése éppen ezért rendkívül fontos feladat, hiszen mind a mezőgazdasági, mind a lakossági vízhasználat meghatározza a vízkészlet adott helyzetét és emellett az ezzel kapcsolatos tervezhetőséget is. A VIZEK, azaz a „Vízhasználat Információs, Ellenőrzési és Integrált hatósági feladatokat ellátó Keretrendszer (VIZEK) kialakítása” elnevezésű projekt a vízügyi igazgatási szervek, hatóságok, a döntéshozók és a statisztikai hivatalok felé történő információszolgáltatás egyszerűsítését, és a vízhasználathoz kapcsolódó engedélyezési eljárás gyorsítását tűzte ki céljául.

A fejlesztés csökkenteni kívánja a mezőgazdasági vízhasználók és hatóságok adminisztratív terheit. Alapvető célkitűzés, hogy az ügyfelek által, a közigazgatási eljárás előkészítésére fordított időigénye számottevően javuljon, a papír alapú ügyintézés teljes körűen megszűnjön, illetve a tervezett jogszabály- és folyamatoptimalizálásnak az eredményeképpen gördülékenyebbé és gyorsabbá váljanak a folyamatok. A projekt keretében kialakításra került egy innovatív, szolgáltató szemléletű, felhasználóbarát katasztrófavédelmi hatósági eljárások elektronizálását támogató, komplex informatikai alkalmazás, amely lehetővé teszi a potenciális vízigényekre vonatkozó előzetes vízügyi információk elérhetőségét az állampolgárok számára.

A VIZEK projekt fókuszában a vízjogi és vízvédelmi engedélyezési folyamatok elektronikus ügyintézési lehetőségének megvalósítása áll. Az elektronikus engedélyezési eljárás eredményeként szakszerűbb öntözési gyakorlat alakul ki, amely adott esetben a mezőgazdasági öntözés területének, valamint a mezőgazdasági vízhasználók részére az öntözéssel elért gazdasági haszon növekedésével jár. A rendszer egyik újdonsága az öntözéshez kapcsolódó gazdaságossági számítások elvégzése, a döntéstámogató modul kialakítása, amelynek célja, hogy az öntözéses gazdálkodást folytató termelők számára segítséget nyújtson a várható beruházási költségekről és a vízhasználatból fakadó költségek mértékéről. Ezáltal a gazdálkodó költséghatékonysági elemzést tud végezni a beruházás és az engedélyezési folyamat megkezdése előtt.

A vízjogi engedélyezési folyamatok felmérése, valamint a vízhasználattal és vízigénnyel kapcsolatos pontos adatok gyűjtése és szolgáltatása szintén fontos eleme a fejlesztésnek, melyhez elengedhetetlen a kapcsolódó informatikai rendszerek kialakítása. Emellett a valós vízhasználat átláthatóságának növelése is kiemelt prioritással bír, amely az ellenőrzési rendszer módszertani és informatikai fejlesztésével valósul meg. Felhasználói oldalról pedig hasznos eredmény az egykapus illetékbefizetés, díj- és adóbefizetés lehetőségének megteremtése, az E-Vízikönyv kialakítása, illetve a katasztrófavédelmi hatósági eljárások során keletkezett bírságok és befizetések elektronikus kezelése és nyilvántartása.

A projekt során nem csak az új, de a meglévő vízügyi hatósági ügyviteli folyamatok újraszervezése is megvalósul, és elektronikussá válik a kapcsolódó ügykezelés. E fejlesztések eredményeként a folyamatok nem csak egyszerűsödnek, de átláthatóbbá válnak, ami hosszú távon az ügyfelek elégedettségét és az adminisztratív terhek csökkentését is szolgálja. Emellett a fejlesztés hozzájárul a vízkínálat és vízfelhasználás jelenleginél pontosabb optimalizálásához, így a VIZEK keretrendszerben az adatbázisok összekapcsolása és a folyamatok elektronizálása révén, egy koherens, ellentmondásmentes, minden részletében hiteles adatbázis-rendszer alakul ki.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00023 (VIZEK) projekt konzorciumi formában a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból jött létre.