Új e-közigazgatási szolgáltatás valósult meg a Miniszterelnökség „Adatváltozás-kezelési szolgáltatás bevezetése” című projektje (KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2021-00061) keretében. Az e-bejelentő néven elindított díjmentes szolgáltatásnak köszönhetően egy helyen intézhetjük – akár online, akár személyesen kormányablakban – a közművek átírását vagy adataink változásának bejelentését a közműszolgáltatók felé. A szolgáltatás révén már nincs szükség arra, hogy az e bejelentőhöz csatlakozott, érintett közműszolgáltatókat egyenként, külön-külön ügyintézés keretében tájékoztassuk. Az e-bejelentőhöz a későbbiekben telekommunikációs cégek és bankok is csatlakozhatnak.

Az adatainkban számtalanszor következhet be olyan változás, amelyet be kell jelentenünk különböző hatóságoknak és szolgáltatóknak, például házasságkötés vagy költözés esetén. Magyarországon az államigazgatási ügyek körében évente legalább 5,2 millió hatósági adatváltozás történik, amelyek közül 4 millió esetben a közigazgatáson kívüli szereplők – például közüzemi és telekommunikációs szolgáltatók – nyilvántartásában is módosítani kell az adatokat. Ez mindeddig jelentős adminisztratív terhet rótt a lakosságra, a hatóságokra és a szolgáltatókra egyaránt, arról nem is beszélve, hogy nem egyszerű átlátni, hogy egy-egy adatváltozást hány helyen kell bejelenteni. A közigazgatási ügyeket az elmúlt években jelentősen egyszerűsítette a kormány, most pedig az e-bejelentőnek köszönhetően már a közműátírási folyamatok is kényelmesebbé és gyorsabbá válnak, hiszen az egyablakos, élethelyzet-alapú szolgáltatás kiváltja az összes érintett szolgáltatóval történő egyéni ügyintézést.

Az „Adatváltozás-kezelési szolgáltatás bevezetése” című projekt célja a lakosság és a vállalkozások adminisztratív terheit csökkentő új közigazgatási szolgáltatás kialakítása volt. A projekt keretében létrehozott e-bejelentő felületnek köszönhetően nevünk, lakcímünk vagy értesítési címünk változása esetén már nem szükséges a személyes ügyintézés, például a közműátírások során, hanem webes felületen, néhány kattintással elvégezhető ez az eddig időigényes feladat. A díjmentes szolgáltatás így nem pusztán a magánszemélyek adataiban felmerülő változások egyszerű ügyintézésének lehetőségét teremtette meg, hanem elektronizálta és egyszerűsítette a közműátírási folyamatot is.

Az e-bejelentő szolgáltatás tehát elektronikus adatközvetítő szerepet tölt be a lakossági ügyfelek és a piaci szolgáltatók között, amelynek köszönhetően minden adatváltozást és közműátírási eljárást egyetlen bejelentéssel, egy helyen kezelhetünk akár otthonunk kényelméből az e-bejelento.gov.hu oldalon, vagy személyesen az ország valamennyi kormányablakában.

Az e-bejelentő használata rendkívül egyszerű: az első lépés a www.e-bejelento.gov.hu weboldalon történő regisztráció, majd az azonosítási szolgáltatások valamelyikének igénybevételével – például ügyfélkapuval – bejelentkezve már meg is kezdhetjük az elektronikus ügyintézési folyamatot.

A változásbejelentési szolgáltatás több lehetőséget kínál:

  • eseti adatváltozás-bejelentés a szolgáltatók felé;
  • automatikus adatváltozás-bejelentés, amelynek révén az adatváltozások akár 5 éven át automatikusan továbbításra kerülnek a velünk szerződésben álló szolgáltatóknak;
  • díjfizetői adatváltozás-bejelentés, ha a szerződőtől eltérő díjfizető kapcsolattartási adatai változnak;
  • haláleset bejelentése és haláleseti kapcsolattartóként történő bejelentkezés az elhunyttal szerződéses jogviszonyban álló szolgáltatók felé.

Különböző élethelyzetekben (költözés, bérbeadás, adásvétel, elhalálozás, öröklés) szükségünk lehet arra is, hogy a közműveket átírassuk. Ezt a folyamatot mostantól egy ingyenes, egyablakos elektronikus szolgáltatás egyszerűsíti, amelyen keresztül régi vagy új szerződőként, vagy akár meghatalmazottként eljárva is kezdeményezhetjük az átírást a tulajdonosváltással (pl. adásvétel, öröklés) vagy csak szerződőváltással (pl. bérlet) járó esetekben.

Az innovatív e-bejelentőnek köszönhetően jelentősen csökken az eljárások átfutási ideje és költsége, és ebből adódóan az ügyfelek és a szolgáltatók adminisztratív terhe is. Már összesen több mint 60 víz-, áram-, gáz- és távhőszolgáltató kapcsolódik a szolgáltatáshoz, és ez a kör folyamatosan bővül: a közeljövőben várhatóan további közműszolgáltatók, valamint telekommunikációs cégek csatlakoznak. A tervek szerint a szolgáltatás fejlesztése a következő ütemben bankokra és biztosítókra is kiterjed majd, sőt a természetes személyeken túl gazdasági társaságok és egyéni vállalkozók is igénybe vehetik. A szolgáltatók aktuális listája megtalálható a https://e-bejelento.gov.hu honlapon, ahol a felület használatához számos segédanyag is rendelkezésre áll.

A nemrég elindult e-bejelentő sikerét jól mutatja, hogy a szolgáltatás indulása óta több mint 48 ezer ügyfél regisztrált, akik csaknem 46 ezer – többségében közműátírással kapcsolatos – ügyet jelentettek be.

e-bejelentő oktatóvideók:

Első lépések az e-bejelentőn: a regisztráció

Automatikus adatváltozás-bejelentés

Eseti adatváltozás-bejelentés

Felhasználóváltás bejelentése – a közműátírás 

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2021-00061 projekt konzorciumi formában, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból (Európai Szociális Alap) valósult meg.