Lezárultak az információtechnológiai fejlesztések a NAH-nál, az akkreditáció folyamata a magán- és a vállalati szektorban is korszerűbbé és hatékonyabbá vált, emellett az ügyfélkiszolgálás egyszerűbb és gyorsabb lett.

Mi is az akkreditáció? Az akkreditálás annak hivatalos elismerése, hogy egy szervezet, természetes személy alkalmas bizonyos megfelelőség-értékelési tevékenységek (vizsgálat, kalibrálás, mintavétel, tanúsítás, ellenőrzés stb.) elvégzésére. Az akkreditálás célja az egységes európai elvekre épülő akkreditálási rendszerekben elismerést nyert szervezetek iránti bizalom növelése, a vizsgálati, tanúsítási és ellenőrzési tevékenység megbízhatóságának emelése, a vizsgálati eredmények és tanúsítványok kölcsönös elfogadásának elősegítése, megteremtve ezáltal az ismételt vizsgálatok kiküszöbölését és a kereskedelem műszaki akadályainak elhárítását. Az akkreditációs tevékenységért felelős magyarországi hivatal a Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH).

A NAH 2017-ben azzal a céllal nyújtotta be támogatási kérelmét, hogy a korábban elsősorban bürokratikus eszközökkel koordinált és főként hatósági szemléletű eljárásait hatékonyabbá és eredményesebbé tegye. A fejlesztés a Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH), a Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Kft. (MKLK), a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) és a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) konzorciumi együttműködése keretében valósult meg, aminek fő célkitűzése az volt, hogy az akkreditációs eljárásrend modernebbé, átláthatóbbá és ügyfélbaráttá váljon, és az eljárás lefolytatásának átfutási ideje csökkenjen.

A kitűzött célok elérése érdekében a NAH öt pillér mentén hajtotta végre a fejlesztéseket. Ennek része a teljesítménymenedzsment, a folyamatoptimalizálás, a tudásmegosztás, a minőségirányítás és a változásmenedzsment. A digitalizálás lehetővé teszi a szolgáltatási szint növekedését és az egyszerűbb, gyorsabb ügymenetet, ezáltal az akkreditációs tevékenységekben érintett partnerek oldalán is megmutatkozik a fejlesztés jótékony hatása. Ennek eléréséhez szükség volt az eljárásrend átfogó átdolgozására, valamint a szakértők esetében az informatikai készség fejlesztésére.

A projekt látványos eredménye, hogy a NAH a papíralapú munkafolyamatait kiváltotta egy fejlett, workflow mechanizmus szerint működő szakrendszerrel, ami teljes mértékben elektronikusan lefedi az akkreditációt, és papírmentessé teszi az akkreditálási eljárás lépéseit. Létrejött a NAH új, akkreditálást támogató rendszere, teljes nevén az Akkreditációs Hatósági Eljárást Támogató Rendszer (AHETÁR). A rendszer fő feladata az akkreditálási eljárások és az ezekhez kapcsolódó folyamatok támogatása, valamint a NAH tudástárának elektronikus kezelhetősége. A rendszert az egyszerű továbbfejleszthetőség és a rendszerteljesítmény finomhangolási szempontok miatt moduláris felépítéssel alakították ki.

A projekt az életútja során új elemekkel is bővült az eredeti tervekhez képest, mivel a megvalósítás közben jelentkező tapasztalatok azt mutatták, hogy a már elért eredmények továbbvitele, és az azok által elérhető hatások erősítése érdekében szükséges a projektterjedelem kiegészítése. Ennek eredménye a NAH honlapjának tartalmi-technológiai megújítása, a mesterséges intelligenciára épülő tudásbázis elemző rendszer bevezetése, illetve a hatósági szolgáltatási díjakban megjelenő, ügyféloldali, adminisztratív költségek kontrollmodelljének kialakítása.

A projekt hatására a célcsoport (NAH belső és külső munkatársai, akkreditált és a jövőben akkreditálandó szervezetek és természetes személyek) számára gördülékenyebbé váltak a munkafolyamatok. Az eljárások hamarabb lezárulhatnak, a felszabaduló kapacitással új szervezetek vonhatók be az akkreditáltak körébe, így hatósági többletbevétel keletkezhet. Továbbá a NAH hatékonyabb és gazdaságosabb működési feltételeinek kialakításával (az elektronikus ügyintézés bevezetésével) egyre kevesebb mértékben szorul a kiadásainak kormányzati költségvetésből történő finanszírozására, mely által a fenntartási költségek csökkenek, így kevesebb teher hárul az államra.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2017-00048 projekt konzorciumi formában a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból jött létre.