Már a Hortobágyon is elérhető a digitális alapú ügyintézés

Az egyszerűség és közérthetőség alapelveit figyelembe véve ügyfélbarát elektronikus szolgáltatásokkal csökkenti az ügyintézési terheket a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság.

Európa legnagyobb kiterjedésű füves pusztája, a Hortobágy szépsége, természeti kincsei, növény- és állatvilága, a hagyományőrző csikósok, gulyások és juhászok kultúrája hazánk egyik legjellegzetesebb tájegységének egyedülálló tartozékai. Ahhoz, hogy Magyarország első nemzeti parkja természetvédelmi értékeinek kezelése és megőrzése fennakadás nélkül működjön, komoly adminisztrációs tevékenységet igényel a háttérben.

Akárcsak a közigazgatásban, ugyanúgy egy nemzeti park fenntartásával kapcsolatban is általános elvárás az ügyfelekkel és más szervekkel fennálló ügyintézési kapcsolatok folyamatos fejlesztése, a működési hatékonyság javítása és ehhez a rendelkezésre álló fejlett megoldások használata a kiszámítható, átlátható és biztonságot adó, jól szervezett, korszerű és ügyfélbarát elektronikus ügyintézési szolgáltatások elérhetővé tételével.

Ennek tükrében a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság (HNPI) az adminisztratív terhek csökkentését három szinten valósította meg az ügyintézési térbe való integrálása során: a HNPI szervezetén belül, más közigazgatási szervek közötti kapcsolattartás vonatkozásában, valamint a természetes és jogi személy ügyfelek oldalán. A projekt fókuszában a hatékony működés kialakítása, az e-ügyintézési törvénynek való megfelelés, a folyamatosan változó jogszabályi környezetre való rugalmas és gyors reagálás és a társadalmi elvárásoknak való megfelelés állt.

A projekt részeként három e-űrlap került kifejlesztésre. Az egyik a kaszálás bejelentési ügyekhez kapcsolódik, melyekről akkor beszélhetünk, amikor az érintett területnek nem a HNPI a vagyonkezelője, de a terület NATURA 2000-es, ezért a földhasználó a NATURA 2000 Rendelet alapján köteles bejelenteni a kaszálást az annak megkezdését megelőző 5 munkanappal korábban. A másik a vagyonkezelői hozzájárulás, amelyet a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatósággal haszonbérleti szerződéssel rendelkező földhasználó a vonatkozó jogszabályok, a haszonbérleti szerződés alapján köteles kérni az Igazgatóságtól a bérelt terület kaszálást megelőzően. A harmadik e-űrlap egy nyilatkozatigénylési folyamat egyszerűsítése végett került kialakításra, mivel a természetvédelmi oltalom alatt álló ingatlan tulajdoni viszonyában történő változást megelőzően (tipikusan adás-vétel, csere okán) a Magyar Államot elővásárlási jog illeti meg, melyet az illetékes Nemzeti Park Igazgatóság jogosult gyakorolni.

Az űrlapok alkalmasak arra, hogy kitöltés előtt azonosítsák az ügyfelet és előtöltsék az ügyfél adatait, az ügyfélhez rendelhető szerződések alapján vonatkozó szerződések adataival, a rendelkezésre álló adatbázis segítségével. Az űrlapok beküldést követően az irat beérkezik a Hivatali Tárhelyre/Kapura, melyről automatikusan letölti és kicsomagolja az iratkezelő szakrendszer, valamint az érkeztetés, iktatás és szignálás feladatok is automatikusan végbemennek, majd automatikusan megjelenik az ügyintéző feladatkosarában.

A rendszer által biztosított, hogy a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság a beküldő nyilatkozatában megjelölt értesítési címre küldi el kaszálási engedély és a vagyonkezelői hozzájárulást amennyiben szükséges. Illetve az űrlapot beküldőnek az ügyfélkapun keresztül van lehetősége arra, hogy megnézze, hogy az mikor érkezett be az Igazgatósághoz.

A fejlesztés eredményeként digitális alapúvá, rugalmasabbá, hatékonyabbá vált az ügyintézés. Az átláthatóbb tájékoztatási felületek kialakításával és a tartalmak megújításával ügyfélbaráttá váltak a folyamatok. Az egyszerűbb űrlapkitöltési műveletsor kevesebb hibalehetőséget generál az online kitölthető és beküldhető űrlapokkal, melynek köszönhetően csökken a hiánypótlások száma, ezáltal rövidül az ügyintézés időtartama. Az ügyfélélmény mellett javul az adattisztaság és feltöltöttségi arány is a szakrendszerekben, a jogszabályok betartásával és az ügyhátralékok feldolgozásával összefüggő jogi megfelelési és ellenőrzési kockázatok csökkennek. A jó gyakorlat megvalósítása a Nemzeti Park Igazgatóságok intézményrendszerében lehetőséget kínál arra, hogy az e-ügyintézési szempontrendszer a természetvédelmi és a HNPI területén működő agrárszervezetek tevékenységébe is érdemben megjelenjen.

A KÖFOP-1.2.2-VEKOP-18-2019-00014 azonosító számú projekt a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból jött létre.

Menü

Főoldal

Navigáció