Stratégiai környezet
A Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztési Operatív Program stratégiai környezetét a következő dokumentumok határozzák meg prioritási sorrendben:
- Magyarország Partnerségi Megállapodása 2014–2020
- Közigazgatás- és Közszolgáltatás Fejlesztési Stratégia 2014–2020
- Nemzeti Infokommunikációs Stratégia 2014–2020
- Nemzeti Korrupcióellenes Program 2015–2018 (Intézkedési Terv 2015–2016);
- a „Zöld könyv” releváns részei;
- az E-közigazgatási Cselekvési Terv releváns dokumentumai;
- a releváns országspecifikus ajánlások és az érvényben lévő Nemzeti Reformprogram.
A stratégiai dokumentumokban megállapított – a KÖFOP hatókörébe tartózó – gyengeségek összefoglalóan az alábbi területeket érintik:
1. A közszolgálat szervezési/szervezeti feltételei terén:
- egyenetlen a fejlettség mind területi, mind funkcionális (szervezeti) értelemben,
- a szervezeti változások nem kiszámíthatóak,
- a stratégiai célok egységes iránya nem felismerhető, a célok széttartóak.
2. A bürokrácia terén
- a lakosság és a vállalatok által érzékelhető adminisztratív terhek a közigazgatási eljárásokban magasak.
3. Az elektronikus megoldások és szolgáltatások terén:
- sok területen gyengék (magasabb szolgáltatási szintre alkalmatlan) az elektronikus megoldások,
- szigetszerű megoldások jellemzőek.
4. A közszolgálati humánerőforrás terén:
- a nagy személyi fluktuáció alacsony motiváltsággal párosul,
- a vezetési módszerek nem készek a változások kezelésére.
5. Az átláthatóság és etikus működés terén:
- a hatékony korrupció-megelőzést lehetővé tevő jogszabályi- és intézményrendszer kialakítása önmagában nem érhet célt, mivel az érintett szervezetek személyi állománya nem rendelkezik ezekről naprakész információkkal, illetve nem képes a nemzetközi követelményeknek is megfelelő szemléletmód, készségtár gyakorlati alkalmazására.
6. A közszolgáltatásokat érintő területi és központi döntéshozatalhoz szükséges információellátás terén:
- közszolgáltatások terén heterogén területi és ágazatai adatbázisok léteznek, amelyek között nem megoldott a kapcsolódás/kommunikáció.
A felsorolt gyengeségek az alábbi fejlesztési szükségletekre mutattak rá:
1. A szervezési/szervezeti feltételek terén:
- a szervezeti struktúra konszolidálásának szükségessége,
- a közigazgatás szervezeti rendszerének fejlesztése.
2. A bürokrácia terén:
- az adminisztratív terhek csökkentésének szükségessége,
- a munkamódszerek korszerűsítésének szükségessége.
3. Az elektronikus megoldások és szolgáltatások terén:
- a közigazgatási szolgáltatások és közigazgatási eljárásokat kiszolgáló belső folyamatok elektronizálásának szükségessége.
4. A humánerőforrás terén:
- a közigazgatási kompetenciák fejlesztésének szükségessége.
5. Az átláthatóság és etikus működés terén:
- a közigazgatás átláthatóságának kihívásai.
6. A közszolgáltatásokat érintő területi és központi döntéshozatalhoz szükséges információellátás terén:
- a helyi közszolgáltatásokkal kapcsolatos információs bázis kialakítása.
Menü
Navigáció