Annak érdekében, hogy a hivatalok hatékonyabb és magasabb színvonalú szolgáltatásokkal állhassanak az állampolgárok rendelkezésére, szükségessé vált a közigazgatási eljárásokkal összefüggő folyamatok egyszerűsítése, egységesítése és újraszervezése. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal, a Miniszterelnökség és a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség konzorciuma által megvalósított projekt a legkorszerűbb módszertani, informatikai és technikai megoldásokat alkalmazva csökkentette az adminisztratív terheket és az ügyintézési időt.
Az „ügyfélbarát szolgáltató állam” kialakítása évek óta zajlik Magyarországon, hiszen ahhoz, hogy egy ország lépést tudjon tartani a globális fejlődéssel, elengedhetetlen, hogy minden területen hatékonyan alkalmazza a digitális vívmányokat. Ez alól nem lehet kivétel a közigazgatás sem, ahol 2010 óta egymást követik az új, innovatív megoldások. Az állami szervek komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy a közigazgatás minden eddiginél professzionálisabb, digitálisabb és még inkább ügyfélbarát legyen.
A „Hatósági eljárások és hatósági jogalkalmazási gyakorlat felülvizsgálata és egyszerűsítése” elnevezésű projekt is a fenti célok eléréséhez járult hozzá három beavatkozási területen: a folyamat-, alkalmazás- és szervezetfejlesztés szintjén.
A folyamatfejlesztési alprojekt a bürokrácia csökkentésére irányult. Ennek érdekében megvalósult a közigazgatási hatósági eljárásokat szabályozó joganyag (több mint 1500 törvény és 2000 kormányrendelet) felülvizsgálata, és kidolgozásra kerültek a cél elérését megalapozó törvények. De mit jelent ez a gyakorlatban?
Az alprojekt eredményei közé tartozik többek között az eljárások adminisztratív folyamatainak, a kapcsolódó kérelmeknek és formanyomtatványoknak, valamint a területi közigazgatás hatósági ellenőrzéseinek az egységesítése, valamint az eljárások ügyintézési határidejének csökkenése. Az új, illetve módosított jogszabályok például lehetővé teszik, hogy mind az állampolgárok, mind a vállalkozások egyre szélesebb körben vehessék igénybe az elektronikus szolgáltatásokat. Már 449 kormányhivatali ügykörben lehet elektronikus űrlapon benyújtani a kérelmeket, például a csecsemőgondozási vagy gyermekgondozási díj iránti kérelmet. Az ingatlanvásárlók ügyintézését megkönnyíti, hogy egyszerűbbé vált a jelzálogjog bejegyzése. Az induló egyéni vállalkozók számára is könnyebbség, hogy a kamarai nyilvántartásba vételt már az egyéni vállalkozási tevékenység megkezdésének bejelentésével egyidejűleg kezdeményezhetik a NAV-nál.
Az alkalmazásfejlesztési alprojekt keretében az eljáró szervek munkája vált hatékonyabbá, gyorsabbá és átláthatóbbá a folyamatok magasabb szintű elektronizálása révén. E célból:
A szervezetfejlesztés alprojekt módszertani eszközök kidolgozásával járult hozzá a jogszabály-módosítások gyakorlatba történő átültetéséhez, továbbá szakmai oktatásokat is szerveztek a kormányhivatalok alkalmazottai részére (többek között jelnyelvoktatás, asszertív kommunikáció és mediáció, drónpilóta, munkavédelmi technikus, társadalombiztosítási ügyintéző témakörökben).
Bár a fejlesztések leginkább a háttértevékenységek hatékonyabbá tételét szolgálták, az azoknak köszönhető egyszerűbb és gyorsabb hatósági ügyintézés igazi haszonélvezői mégis az állampolgárok.
A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00046 projekt konzorciumi formában, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból (Európai Szociális Alap) valósult meg.