Egyszerűsíti a jogviszonyok ügyintézését a NAV

Publikálva: 2024. június 27.

Az állampolgárok közteherfizetéssel kapcsolatos ügyeinek, társadalombiztosítási helyzetének információit tartalmazza majd a DIMOP Plusz projekt keretében létrehozott Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY). A 9 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból megvalósuló projekt ezen túlmutatóan is új lehetőségeket teremt az elektronikus ügyintézésben.

A projekt ünnepélyes nyitórendezvényére 2024. június 25-én került sor a NAV Informatikai Intézetében. Lakos Lambert István informatikai elnökhelyettes az „együttműködés projektjének” nevezte a NAV, a Magyar Államkincstár, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő, valamint a Digitális Kormányzati Fejlesztés és Projektmenedzsment Kft. alkotta konzorcium közreműködésével megvalósuló projektet, amely a társadalom széles rétegeinek mindennapi ügyintézését segíti.

Az állampolgárok életük során különböző jogviszonyokat hoznak létre. A hatályos jogszabályok a jogviszonyokhoz jogokat és kötelezettségeket rendelnek. Az állampolgárok ügyeik intézése során érvényesítik jogaikat, illetve teljesítik kötelezettségeiket. A projekt tervezett fejlesztéseinek legfontosabb eleme a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) létrehozása, amely a meglévő jogi adatkezelési felhatalmazások alapján az adózókról kezelt adatokban szereplő jogviszonyok, kapcsolódó adatok és állapotleírások szervezetközi módon használható, egységes, konzisztens nyilvántartását biztosítja, automatizált folyamatok kiszolgálására optimalizált technológiai megoldásként.

Tehát a KJNY létrehozásának célja nem csak egy új nyilvántartás kialakítása, hanem a közszolgáltatások digitalizálásának, új eszközrendszerének, a közszolgáltatások új szervezési módszerének kidolgozása.

Tóth Péter elnöki főtanácsadó ismertette a projekt szakmai tartalmát. A komplex jogviszony-nyilvántartás közhiteles adatokra támaszkodva képes lesz webes vagy mobilalkalmazásban futtatható automatizált folyamatok kiszolgálására. A felhasználók tájékoztatást kaphatnak a fizetési kötelezettségeikről, esetleges jogviszonyhoz kapcsolódó tartozásukról, egészségbiztosítási jogosultságukról, nyugdíjjogosultságukról, lehetővé válik a közterhek rendezése bankkártyával, számlák közötti átvezetéssel, automatikus fizetési részlettel. Automatikus lesz a jövedelemről, illetékességről, köztartozásról szóló, illetve a magánszemély főbb adó- és társadalombiztosítási adatait tartalmazó igazolások (e-adókártya, e-TAJ, EU-s egészségbiztosítás) kiállítása is.

A létrehozott nyilvántartás valós idejű, folyamatos, digitális, egykapus elérést kínál majd az állampolgároknak. A fejlesztéssel a jogviszonyokhoz kapcsolódó, személyes jelenlétet nem igénylő, automatizált, élethelyzet-alapú ügyintézési rendszer jön létre.

A DIMOP_PLUSZ-1.3.7-23-2023-00001 azonosító számú, „Komplex jogviszony-nyilvántartás kialakítását biztosító fejlesztések megvalósítása a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál” elnevezésű projekt a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból valósul meg.

Menü

Főoldal

Navigáció