Egyszerűbb eljárások, kevesebb adminisztráció: új korszak a szőlő-bor ágazatban

Publikálva: 2023. július 14.

2023. június 22-én tartották az ePincekönyv rendszert megvalósító projekt ünnepélyes záró rendezvényét. Az Agrárminisztérium kupolaterme szolgált az esemény helyszínéül, ahol ismertették a fejlesztéssel kapcsolatos legfontosabb információkat, bepillantást engedtek az ePincekönyv használatába, és az is kiderült, hogy várhatóan mikor válik kötelezővé az elektronikus ügyintézés.

A magyarországi szőlő- és borágazatban a nyilvántartások többsége papíralapú, nem véletlen, hogy az adminisztráció jelenti a legnagyobb kihívást a termelők számára. Az európai uniós támogatásból megvalósult, „A szőlő és bor ágazat elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszerének kialakítása és az elektronikus pincekönyv vezetési lehetőség biztosítása” (ePincekönyv) elnevezésű kiemelt projekt az adminisztrációs rendszer egyszerűsítésével és elektronizálásával könnyít a gazdálkodók terhein.

Válasz a digitalizációs kihívásokra

A június 22-i záró rendezvényen Tarpataki Tamás agrárpiaci ügyekért felelős helyettes államtitkár kiemelte, hogy a 2019 májusában indult projekt célja az új borjogi szabályozás mellé egy olyan, 21. századi elektronikus ügyintézési rendszer társítása, amely hozzájárul a szőlő-bor ágazat versenyképességének fejlesztéséhez. A helyettes államtitkár szerint különösen fontos a bürokrácia csökkentése, hiszen még így is egy sor előírásnak, pl.: a mezőgazdasági termeléssel, az élelmiszer-előállítással és a jövedékkel kapcsolatos szabályoknak meg kell felelni.

„Az Agrárminisztérium digitalizációs kihívásokra adott válasza az egyablakos ügyintézést biztosító ePincekönyv, amely a szőlő-bor ágazat legfontosabb hatósági ügyeinek újragondolásával, és a hozzájuk tartozó, egységes online ügyintézési környezet fejlesztésével ténylegesen megteremti az egyszerűbb ügyintézés alapjait. A rendszernek köszönhetően 12 hatósági ügyet lehet majd elintézni akár otthon, akár a borász irodájában, akár az illetékes hegybíró közreműködésével” – magyarázta Tarpataki Tamás, aki azt kérte a termelőktől, borászoktól és hegybíróktól, hogy ne féljenek az ePincekönyv használatától. Úgy véli, a felület megismerése, a kezelés elsajátítása után sokkal gördülékenyebb, hatékonyabb lesz az adminisztráció, és „több idő marad a szakmára”.

„Aktuális állapota van, de vége nincsen”

Konzorciumi partnerként a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) is részt vett a projekt megvalósításában. A szervezet elnöke, Dr. Spaller Endre az eseményen arra hívta fel a figyelmet, hogy bár a projekt hivatalosan lezárult, az informatikai rendszer ebben a formában átvehető és használható, ám további fejlesztések a jövőben is lesznek.

„Minden informatikai fejlesztésre igaz, hogy aktuális állapota van, de vége nincsen” – szögezte le a KIFÜ elnöke, majd azzal egészítette ki az elhangzottakat, hogy az ePincekönyv használatával nemcsak az ügyintézésre fordított idő, illetve a kapcsolódó illetékek csökkennek, hanem az eljárások is egyszerűbbé, átláthatóbbá válnak, hiszen a szoftverfejlesztés mellett újragondolták a folyamatokat is.

A másik konzorciumi partnert, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt.-t Dömötör Csaba általános vezérigazgató-helyettes képviselte. A szakember egy személyes példával érzékeltette a fejlesztés jelentőségét. „30 évvel ezelőtt, mielőtt mérnöki pályára léptem volna, borász technikus végzettséget szereztem az ország akkor még egyetlen borászati szakiskolájában. Emiatt pontosan tudom, milyen állapotban volt akkor a hazai szőlő- és borelőkészítés, illetve -termelés, és ahhoz képest milyen informatikai megoldásokat tudunk kínálni ma. Nagyon hálás vagyok tehát a projektben részt vevőknek, és annak, hogy mindez európai uniós támogatásból valósulhatott meg” – hangsúlyozta, hozzátéve: minden adott ahhoz, hogy az ePincekönyv rendkívül hasznos rendszer legyen a jövőben.

Évente 500 ezer óra ügyintézési időt lehet megspórolni

A rendezvény folytatásaként a projekt szakmai vezetője, Gál Péter beszélt részletesen az ePincekönyv használatáról. Mint elmondta, a fejlesztés előtt a hatósági eljárások ügyintézési ideje éves szinten nagyjából 1,7 millió órát emésztett fel – ez a szám az ePincekönyv révén várhatóan 1,2 millióra csökken, azaz évente 500 ezer óra ügyintézési időt lehet megspórolni.

„Azoknak, akik nem kisüzemi bortermelők, vagy három év átlagát tekintve legalább 10 hektár szőlőültetvényt használnak, kötelező lesz az elektronikus ügyintézés, a többieknek pedig fakultatív. Ez azt jelenti, hogy az ő ügyeiket is a rendszerben intézik, csak a hegybíró segítségével” – részletezte a szabályokat, majd azt mutatta be, mennyivel egyszerűbb az ePincekönyvben például a forgalomba hozatal intézése.

A szakmai vezető szerint az agrártárca nagy hangsúlyt fektet arra, hogy megismertesse a szakmával az ePincekönyvet; ennek érdekében tavaly óta folyamatosan szerveznek különféle eseményeket, például borrégiós roadshow-kat, webináriumsorozatokat, egyedi kérésre történő előadásokat vagy éppen véleményvezér borászatok részére tartott workshopokat. Gál Péter úgy tájékoztatott, hogy a rendszer használata legkorábban 2024 augusztusától válhat kötelezővé az érintettek számára.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2018-00055 azonosító számú projekt konzorciumi formában, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból valósult meg.

Menü

Főoldal

Navigáció