Egységes működés, elektronizált folyamatok a kormányhivatalokban

Publikálva: 2023. július 14.

Megrendezésre került az EKEIDR2 és az EMTR projektek sajtónyilvános záró rendezvénye 2023. június 29-én, Budapest Főváros Kormányhivatalának konferenciatermében. A fejlesztések számos pozitív változást hoztak a lakosság ügyintézésében, megkönnyítve a közigazgatási dolgozók munkáját is.

Minél több ügyet, minél gyorsabban és minél kényelmesebben lehessen elintézni – ezt segítik elő azok a 2023 júniusában lezárult informatikai fejlesztések, amelyeket az „EKEIDR egységes irat- és folyamatkezelő rendszer területi közigazgatásra történő kiterjesztése” (EKEIDR2) és a „Területi államigazgatás egységes működését támogató rendszerfejlesztések” (EMTR) című kiemelt projektek keretében valósítottak meg.  

Egy nagyobb rendszer részét képezik

A június 29-i záró eseményen dr. Sára Botond, Budapest Főváros Kormányhivatalának főispánja úgy fogalmazott: a fejlesztéseknek kiemelt szerepük van abban, hogy a lakosság hatékony, szakszerű és gyors ügyintézésben részesüljön. Nemcsak az számít, hogy milyen az ügyintéző személye, szakképzettsége, motivációja, hanem az is, hogy milyen eszközrendszerrel dolgozik. „Az elmúlt 7 évben végzett munkánk legnagyobb eredménye, hogy az ügyfél-elégedettség jelentősen, 50 százalékról 80 százalékra nőtt. Ez azt jelenti, hogy jó irányba haladunk” – hangsúlyozta köszöntőjében a főispán.

Dr. György István területi közigazgatásért felelős államtitkár arról beszélt, hogy a fejlesztések nem öncélúak, hanem – az intézményi környezet, az eszközrendszer, a humáninfrastruktúra, valamint az általános, funkcionális és iratkezelői feladatok mellett – egy nagyobb rendszer részét képezik. „Fontos volt, hogy valamiféle rendet, egységet teremtsünk mindebben, ezért került kialakításra az EKEIDR, amely egységes, központi, elektronikus dokumentumkezelő rendszert vezetett be valamennyi kormányhivatalban, és azóta is sikeresen működik. Az EMTR-nek ugyancsak komoly célkitűzései voltak: az egységes kormányzati architektúra, valamint az aláírásminta alapú hitelesítési rendszer, röviden AMAHIT létrehozása” – magyarázta az államtitkár. Köszöntőjében arra is kitért, hogy 2022-ben országosan mintegy 90 millió iktatott ügyirat került az EKEIDR rendszerbe, ami „nem kis szám”, tekintve, hogy közel 15 millió ügyfél kereste fel a kormányablakokat.

Cél: az adminisztratív terhek csökkentése

Az ünnepélyes eseményen a két projekt részletes bemutatására is sor került. Elsőként Budapest Főváros Kormányhivatala informatikai főosztályának vezetője, Szabó Richárd tartott előadást az EKEIDR-ről, amellyel kapcsolatban kiemelte: a záró rendezvény az EKEIDR2-ről szól, a projekt ugyanis az EKEIDR1-ben már kipróbált rendszer kiterjesztését valósította meg. „Az EKEIDR2 nem csak egy elkészült projekt. Lehetőséget adott nekünk, hogy azt, amit megvalósítottunk, a saját rendszerünkön belül tovább fejlesszük, alakítsuk, bővítsük” – fejtette ki a főosztályvezető. Hozzátette: a projekt célja az adminisztratív terhek csökkentése volt a szolgáltató közigazgatás szervezési feltételeinek és az elektronikus közigazgatási folyamatok fejlesztése révén. Emellett a kormányhivatalok iratkezelési rendszereinek egységesítése, valamint a szakrendszerek, a Szabályozott Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatások (SZEÜSZ) és az EKEIDR rendszer közötti kapcsolatok kiépítése is a projekt részét képezte.

Az EKEIDR rendszer létrehozásában az SDA DMS Zrt. is részt vett; a vállalatot Matykó József képviselte, aki elmondta: úgy építették fel a rendszert, hogy egységekre bontható modulokból álljon, amelyeket szintén tovább lehet bontani elemi részekre. Így, ha változtatni kell valamin, esetleg új igényeknek, törvénymódosításoknak kell megfelelni, akkor az nem fejlesztési, hanem konfigurációs vagy paraméterezési igényként jelentkezik. „A különböző eljárásokat, nyomtatványokat és a nyomtatványkitöltőt is külön modulban kezeljük. Létezik például állampolgári ügyindító nyomtatványok modul, aminél a rendszer úgy van felépítve, hogy vezeti az állampolgárok kezét – addig nem engedi beküldeni a nyomtatványt, amíg nem felel meg minden feltételnek. Ez drámaian csökkentette a hiánypótlások számát.”

EMTR nélkül EKEIDR sem lenne

A rendezvény zárásaként ismét Szabó Richárd szólalt fel, és ezúttal az EMTR-rel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertette. „Az EMTR biztosította az alapot ahhoz, hogy az EKEIDR projektet egyáltalán meg tudjuk valósítani. A célrendszere 3 projektelemből állt: a széttagolt kormányhivatali rendszerek integrációjának elősegítése a hivatali hálózatok megerősítésével; egy új hitelesítési rendszer bevezetésével teljes körűen elektronikus ügyintézés lehetővé tétele a kormányablakokban; illetve a projektadminisztráció támogatása és szervezetfejlesztés” – sorolta a főosztályvezető, aki az új hitelesítési rendszerre, azaz az AMAHIT-ra bővebben is kitért. Mint elmondta, a dokumentumhitelesítésre leggyakrabban használt, kézi aláíráson alapuló elektronikus hitelesítési forma használata nem kötelező az ügyfelek számára, ugyanakkor jelentősen egyszerűsíti az ügyintézési folyamatot, így érdemes élni a lehetőséggel.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00032 azonosítószámú projekt (EKEIDR2) a Miniszterelnökség vezetésével, és Budapest Főváros Kormányhivatala, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség, valamint a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. közreműködésével, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból valósult meg.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00045 azonosítószámú projekt (EMTR) Budapest Főváros Kormányhivatala vezetésével, az IdomSoft Informatikai Zrt., a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség, a Miniszterelnökség, valamint a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. közreműködésével, a Magyar Kormány támogatásával, európai uniós forrásból valósult meg.

Menü

Főoldal

Navigáció