A bürokráciacsökkentési program újabb mérföldkövéhez érkeztünk

Publikálva: 2022. október 28.

2022. október 26-án online rendezvénnyel zárult „A hatáskör átcsoportosításából adódó szakrendszeri integrációs feladatok” elnevezésű projekt, melynek célkitűzése az volt, hogy az elmúlt időszak közigazgatási átszervezését, a járási hivatalok feladatellátását informatikai fejlesztésekkel támogassa.

Dr. György István államtitkár bevezetőjében úgy fogalmazott: „A 2010-ben megkezdett bürokráciacsökkentési program újabb mérföldkövéhez érkeztünk”. A SZAKINT projekt azzal a céllal indult, hogy az ügyfelek és a közigazgatási szereplők adatigényeinek teljesítése egyaránt gyorsabban, magasabb szolgáltatási színvonalon valósuljon meg. A fejlesztések eredményeképpen hatékonyabbá és átláthatóbbá vált számos eljárás, munkafolyamat, valamint csökkentek az érintett ügyfelek adminisztrációs terhei ezekben az eljárásokban, hiszen a kormányhivatalon belül teljesült a szervezeti egységek közötti automatikus információáramlás.

A projektnek köszönhetően több eljárás esetében immár a múlté az a hivatali ügyintézési metódus, amikor különböző formanyomtatványok kitöltésekor ugyanazokat az adatokat kell többször is megadni; vagy amikor egy állami intézménytől kell igazolást kérni, hogy az egy másikban leadásra kerüljön. A szakrendszerek összekapcsolásának eredményeképpen az ügyféltől nem szükséges olyan információkat bekérni, amelyek az állam valamelyik szervénél már rendelkezésére állnak. A fejlesztéseknek köszönhetően az állami intézmények között az információk összeérnek, ezáltal az ügyek egyszerűbben, gyorsabban elintézhetővé válnak, amivel pénzt, időt, erőforrás takarítható meg, mind az ügyintéző, mind az ügyfél számára.

A szociális ellátásokhoz és gyámhatóság pénzbeli ellátásaihoz, pl. a foglalkoztatás támogatáshoz, a gyermekfelügyeleti és gyermekgondozási támogatáshoz, a közgyógyellátáshoz, az ápolási díjhoz, az otthonteremtési támogatáshoz, az egészségügyi szolgáltatás igénybevételével összefüggő utazási költségtérítési támogatáshoz, a nemzetközi munkavállalással összefüggő TAJ és az európai egészségbiztosítási kártyával kapcsolatos eljárásokhoz, a megváltozott munkaképességű személyekkel kapcsolatos eljárásokhoz, a környezetvédelemmel, természetvédelemmel, hulladékgazdálkodással összefüggő eljárásokhoz kapcsolódó szakterületeken a kérelmeket elektronikus úton, e-papíron és személyesen lehetett csak benyújtani. Az elektronikus ügyintézés révén most már bárki, kényelmesen, otthonról a magyarorszag.hu weboldal személyre szabott ügyintézési felületén közzé tett online nyomtatványok használatával intézheti a fentebb említett eljárásokkal kapcsolatos ügyeit.

Zakar Péter, a konzorciumot vezető Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal igazgatója elmondta, hogy az utazási költségtérítési támogatást a fejlesztés 2022. június 30-i indulása óta közel 110 ezren vették igénybe, akik közül több mint 40 ezren teljes mértékben éltek az elektronikus ügyintézés lehetőségével. Tehát a kérelmek közel 40%-a elektronikus úton érkezett a kormányhivatalokhoz, és ez a szám folyamatosan növekszik, ami a projekt sikerét mutatja. Tekintettel azon ügyfelekre, akik nem kívánnak, vagy valamiért nem tudnak élni az online ügyintézés lehetőségével, a SZAKINT projektben érintett eljárások papíron, személyesen és postán továbbra is kezdeményezhetők maradnak, ugyanakkor az ügyintézés folyamataiban számukra is érzékelhető gyorsulást eredményeznek ezek a fejlesztések.

A konzorciumi partnerek közül a Magyar Államkincstár részéről Dr. Budainé Kovács Zsuzsanna elnökhelyettes, Dr. Kása Karolina és Dr. Bogdán Zsuzsanna főosztályvezető, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt-től Babócsy László programvezető, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőtől Lucza Vilmos főosztályvezető beszélt a projektben betöltött szerepükről. Mindannyian egyetértettek abban, hogy az új, koszerűbb technológiáknak köszönhetően egyre több ügykörre terjednek ki az elektronikus ügyintézés lehetőségei, ezáltal az állampolgárok a korábbinál lényegesen hatékonyabban és kényelmesebben intézhetik el az állammal kapcsolatos ügyeiket.

A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00043 „A hatáskör átcsoportosításából adódó szakrendszeri integrációs feladatok” projekt a Széchenyi 2020 program keretében a Miniszterelnökség, a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal (konzorciumvezető), a Magyar Államkincstár, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség szervezetek konzorciumi együttműködésében valósult meg, 9 099 405 789 Ft támogatási összegből, melyet 100%-ban az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozása biztosított.

Menü

Főoldal

Navigáció